מומחים צופים כי בעתיד הקרוב, התפתחות הטכנולוגיה המתמדת תאפשר יצירת יישומים חדשים של מנועי חיפוש. כוח מחשוב ומשאבי אחסון מידע יהיו טובים וזולים יותר ורוחב הפס המאפשר מהירות תקשורת גבוהה יותר, ישתפר.
שיפורים אלו ייצרו "מעגל קסמים" חיובי: יותר אנשים יתחברו לאינטרנט מכיוון שנהיה קל לשימוש, יעיל ומקובל ככל שדרכי גישה חדשות נוצרות (לדוגמא: אינטרנט בכבלים). דבר זה יוצר תמריץ לחברות תשתית ותקשורת להשקיע בשיפור רוחב פס ובאמצעי הגישה, כך שאנשים נוספים יתחברו, וחוזר חלילה.
שיפורים בטכנולוגיות מפתוח ובמשאבי המחשוב יאפשרו למנוע בודד, באופן עקרוני, למפתוח כמעט את כל האתרים הניתנים למפתוח (דבר שכיום לא ניתן לעשייה - מנועים הנחשבים למקיפים ביותר ממפתחים פחות משליש מהאתרים). דבר זה אינו מעשי מבחינה כלכלית, אולם צפוי שעלות תהליך המפתוח ואגירת המידע תרד במשך הזמן ביחס לגידול במס` הדפים האפשריים ומידת היקף המנועים תגדל. עד אז, מנועי החיפוש המיוחדים יתפסו תאוצה. שימוש באלגוריתמים יקרים וטובים יותר (כפי שבוצע ב-Google) יצור דירוג תוצאות משופר. טכניקות של מנועי-על ימשיכו להיות שימושיות כשמנסים למצוא חומר קשה להשגה, או כשרוצים מאגר תוצאות רחב ומקיף יותר. ההתפתחות הטכנולוגית המתמדת תגדיל את אפשרויות הביצוע של מנועים אלו, ואת מהירות ביצוע השאילתות. מגמה שצפויה להתפתח היא בניית מנשק למשתמש הקצה שאינו אמור להכיר חיפושים בוליאניים או אחרים, אלא הוא מבטא את רצונו בשפה טבעית, כאשר למערכות אחזור המידע יש את היכולות ואת הכלים להבין את השאילתא. המערכת תוכל לכוון את המחפש במידת הצורך למיקוד השאילתא באמצעות כלים כמו תזאורוס דינאמי ומערכות המזהות את המרחב המושגי והסמנטי שבהם ממוקמים מונחי השאילתא.
נושא נוסף שנמצא בפיתוח הוא שימוש ב"סוכנים חכמים" (Intelligent Agents). הכוונה לתוכנות מחשב המסייעות בחיפוש. ישנם סוגים שונים של "סוכנים חכמים", אך בבסיסם הם מקלים על החיפוש ע"י לימוד ההעדפות האישיות של הגולש וסוג שאילתות ותשובות רצויות לו בדרך "אינטליגנטית". זאת אומרת, שיטוט באינטרנט וחיפוש בזמן שהמשתמש לא מחובר לאינטרנט ובכך חוסכים זמן וכסף וע"י החזרת תשובות ממוקדות יותר ללא כפילויות וללא "קישורים מתים", ובקיצור, להיות יותר יעילים ממנועי חיפוש "רגילים". דוגמא לסוכנים ניתן לראות ב"סוכני קניות" (Shopping Agents). סוכנים אלו מתמחים בסחר אלקטרוני ומסייעים למשתמשי הרשת בביצוע קניות והשוואות מחירים. הם מחפשים עבור הצרכנים את הסחורה המבוקשת, מציגים בפניהם את הנתונים ובכך מאפשרים להם לקנות את המוצר המתאים ביותר לצרכים ובמחיר הנמוך ביותר. עתיד מנועי חיפוש יתקדם במהירות עם הטכנולוגיה המתפתחת וכך גם תחום קידום אתרים. מנוע החיפוש המושלם יבין בדיוק למה כוונת המחפש ויביא תוצאות מתאימות במדויק לחיפושיו ויהיו שונים בין מחפש מידע כזה או אחר באמצעו יכולות טכנולוגיות שישתלבו ברשת האינטרנט ובמנועי החיפוש.